توان مالی و قدرت خرید مردم کم است، ساختمان‌ها قیمت ۱۰۰ درصدی پیدا کردند کسی نمی‌تواند خرید داشته باشد، ما مشاوران املاک طبق تعرفه حق‌الزحمه می‌گیریم، درست است قیمت‌ها افزایش پیدا کرده ولی مردم برای خرید و اجاره کمتر مراجعه می‌کنند.

همان‌طور که همه ما می‌دانیم تأمین مسکن یکی از نیازهای اولیه هر فرد در جامعه است و امروزه به یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های مالی هر خانواده تبدیل شد، با گسترش شهرنشینی نیاز به ازدیاد مسکن در شهرهای مازندران سیر صعودی پیدا کرد.

 

در این راستا تقاضا برای مسکن روز به روز بیشتر و تعداد اجاره‌نشین‌ها هم افزایش یافت، مهاجرت از روستاها به شهر توسط نسل جوان یکی از دلایل تعدد اجاره‌نشین‌ها است، بطوری که ظرفیت مسکن‌های موجود در هر شهر تمام و جای خالی مسکن احساس می‌شود.

تا جایی که افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های جدی اقتصادی در استان مازندران است، نکته مهم اینکه با افزایش هزینه‌های احداث و ساخت و ساز مسکن، تقاضا برای ساخت منزل کم و در نهایت اجاره‌نشینی و انگیزه برای خرید خانه‌های کلنگی افزایش پیدا کرد.

از آثار افزایش قیمت مسکن، می‌توان‌ به افزایش اجاره بها و رهن، کاهش تقاضا برای مصالح و امکانات ساخت و ساز در پی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، عدم پیشرفت ساختمان‌های نیمه‌کاره، افزایش قیمت و تورم بی‌رویه در بازار، کاهش ازدواج،  افزایش ناامیدی و آسیب‌های اجتماعی و غیره اشاره کرد.

 

در بحران کرونا که حدود سه ماه از زمان شیوعش می‌گذرد، با توجه به اینکه مردم در این شرایط، توانایی جابه‌جایی را ندارند، کاهش تقاضا در بازار مسکن بوجود آورد، ولی با این اوصاف، شاهد افزایش  قیمت مسکن بوده و هستیم.

برای بررسی قیمت مسکن در بازار، به سراغ یک بنگاه دار در قسمت جنوب شهر ساری، که توقع می‌رود قیمت مسکن در آن منطقه از سایر بخش‌های شهر ساری ارزان‌تر باشد‌، رفتیم و با او به بررسی قیمت مسکن در مرکز استان پرداختیم که شما را به خواندن ان دعوت می‌کنیم؛

*افزایش بی‌رویه و غیرقابل باور در سال اخیر

 طبق تجربه  مسؤولان مدیریتی بنگاه‌ها به بحث افزایش بی‌رویه قیمت مسکن توجهی ندارند، البته گرانی در این بخش در پی تورم و تحریم‌های اقتصادی به علاوه یک سری دلال بازی‌ها اتفاق افتاده و هیچ کنترل و نظارتی وجود ندارد.

 یک خانه با یک سری از امکانات  دست مالک با قیمت دلخواهش به فروش می‌رسد، اگر بگوییم چرا به این قیمت می‌فروشی؟ در پاسخ به گران شدن وسایل ساخت و ساز اشاره می‌کند، و می‌گوید پس از فروش منزلم باید برای خرید خانه بعدی پول زیادی بپردازم‌!

*افزایش ۳۰ درصدی قیمت مسکن و اجاره بها بعد از شیوع کرونا

 قیمت مسکن در شهر ما از سال گذشته تا کنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است، که در طول این‌چند سال سابقه کاریم این موضوع برای من جای تعجب و نگرانی دارد، اجاره بها هم به نسبت قیمت ساختمان و آپارتمان‌ها زیاد شده دلیلش هم افزایش هزینه‌های تأمین مسکن است.

 در حال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا، از تعدد مراجعه‌کنندگان و حضور مردم در مشاور املاک‌ها کاسته شد، ولی حدود ۳۰درصد افزایش قیمت اجاره بها را داشتیم، حدود ۶ ماهی است که قیمت‌ها در این بخش بی‌رویه افزایش پیدا می‌کنند.

 توان مالی و قدرت خرید مردم کم است، ساختمان‌ها قیمت ۱۰۰ برابری پیدا کردند کسی نمی‌تواند خرید داشته باشد، مشاوران املاک طبق تعرفه حق‌الزحمه می‌گیرند، درست است قیمت‌ها افزایش پیدا کرده ولی مردم برای خرید و اجاره کمتر مراجعه می‌کنند.


*افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها!

  اگر توانستید دلیل افزایش قیمت دلار از هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان را پیدا کنید دلیل افزایش قزمت مسکن هم مشخص خواهد شد.

 در پی بی‌ارزش شدن پول، گرانی به‌وجود می‌آید، چرا نرخ سکه و طلا سیر صعودی دارد؟ در این بخش چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ چه کسی نظارت می‌کند؟ فشارها و تحریم بین‌المللی نفت در کشور این بلا را به سر مردم آورده است.

 اگر شما یک سکه را چند سال پیش خریده باشید حاضر نخواهید بود با همان قیمت سابق به فروش برسانید! در این بحث کسی مقصر نیست، آیا ما می‌توانیم ارزش پول ملی را بالا ببریم؟ تنها زمانی که پول ملی ما باارزش شود همه چیز به جای اولش برمی‌گردد، دولتمردان باید تلاش کنند.

 افزایش بی رویه قیمت مسکن در سال‌های گذشته تاکنون به واقع یک معضل است که باید مرکز توجهات باشد اگر کنترلی صورت نگیرد آثار بدی در همه حوزه‌ها خواهد داشت.