همه ساله با نزدیک شدن به فصل گرم سال شاهد داغ شدن بازار مسکن نیز هستیم، در این میان در دوسال اخیر قضیه به قدری متفاوت بوده است، زیرا که شاهد افزایش عجیب قیمت مسکن بر خلاف روال سال‌های گذشته بوده‌ایم به گونه که در این مدت قیمت هرمترمربع مسکن در تهران با افزایش بیش از ۳۰۰درصدی مواجه شده است.

 طی چند سال اخیر شاهد رشد لجام گسیخته قیمت مسکن در کشور و بخصوص در تهران بودیم به طوری که نرخ مسکن از متری پنج و نیم میلیون تومان در سال ۹۷ به متری ۱۱میلیون در سال ۹۸ و سپس به متری ۱۵.۵میلیون در فروردین سال جاری رسید تا آنکه سرانجام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خبر داد که قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به میزان ۱۷میلیون تومان رسیده است.

سود افزایش قیمت مسکن به جیب چه کسانی می‌رود؟

با نگاه به آمار فوق متوجه آن می‌شویم که قیمت مسکن در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ افزیش ۱۰۰ درصدی داشته است و نزدیک به دوبرابر شده است. اما آیا این افزایش قیمت منطقی بوده است؟  برای پاسخ به این سوأل و بررسی علت افزایش قیمت مسکن در هرشهری سه فاکتور اصلی قیمت زمین، قیمت مصالح و اجرت کارگر دخیل هستند که دومورد آخری تابع شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم هرساله هستند اما مورد اولی یک شاخص کیفی است که کمیت آن با توجه به موقعیت مکانی و قیمت گذاری انبوه سازان صورت می‌گیرد.

در خصوص قیمت مصالح در شهر تهران روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر کرد. براساس این آمار شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ با ٣٥,١درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٧ به عدد ٤٢٣.٤ رسید، در حالی‌که این شاخص در سال ١٣٩٧ عدد ٣١٣.٤ بوده و نسبت به سال قبل ٤٧.٨درصد افزایش یافته بود.

 

 در میان گروه‌های اجرایی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، گروه «سیمان، بتن، شن، ماسه» با ۴٨,۶ درصد، گروه «گچ و گچ­کاری» ۴٣.۴درصد، گروه «انواع بلوک سفالی آجر» با ٥٣.٩درصد، گروه «موزائیک، کاشی، سرامیک» با ٤٥.٣درصد، گروه «سنگ» با ٣٤.۶ درصد ،گروه «آهن­ آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» با ٢٨.٥درصد، گروه “چوب” با ٤٢.٠ درصد، گروه “ایزوگام، قیر و گونی و آسفالت” با ١٩.۴ درصد، گروه «شیرآلات بهداشتی» با ٢٧.٨درصد، گروه «تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی» با ٣٩.٢درصد، گروه «یراق­ آلات درب و پنجره» با ٣۶.۵درصد، گروه «نقاشی ساختمان» با ٣٦.٧درصد، گروه «تأسیسات برقی» با ۴۵درصد، گروه «شیشه» با ٢٨.٩درصد و گروه «خدمات» نیز با ٢٥.٢درصد افزایش نسبت به سال١٣٩٧ رو به رو بودند.