فاطمی عقدا گفت: دولت با خروج از ساخت و سازها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند به بازار مسکن کمک کند.

 محمود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارشناس مسکن در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران با اشاره به تسهیلات حمایتی وزارت راه و شهرسازی به مستاجران اظهار کرد: کشور ما هر ساله در فصل تابستان مشکل اجاره بها و نا به سامانی مسکن را تجربه می‌کند؛ سال ۸۶ قانونی را برای ساماندهی مسکن در جهت جلوگیری از افزایش قیمت داشتیم که اگر تا به امروز به این قانون عمل می‌کردیم، با مشکل افزایش بی رویه قیمت مسکن روبه‌رو نمی‌شدیم.

او ادامه داد: بهترین روش برای ثبات قیمت مسکن این بود دولت در ۵ سال اول خود به مسکن توجه می‌کرد البته توجه معمولی وجود داشت، اما مشکل مسکن همیشه در میان مردم حضور داشته است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برنامه‌های حمایتی دولت برای کاهش قیمت مسکن در هر صورت می‌تواند موثر باشد، اما لازم است که تسهیل و کاهش قیمت در صدور پروانه انجام شود و دولت از تولید انبوه مسکن حمایت کند.

راهکارهای کنترل بازار مسکن/ مالیات بر خانه های خالی مشکل اجاره‌بها را حل می‌کند؟

فاطمی عقدا اضافه کرد: دولت حق ندارد به حوزه ساخت و ساز ورود کند، چون تشکل‌ها، شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی بزرگ در این زمینه فعالیت می‌کنند و دولت فقط مسئول سیاست کذاری و فراهم نمودن تسهیلات ارزان قیمت است.

او با اشاره به قیمت مسکن گفت: ما در هر حوزه‌ای از مسکن وابستگی به خارج نداریم و می‌توانیم کیفیت مناسب، ساخت خوب و اقدامات اساسی را به مشتری عرضه کنیم.

کارشناس مسکن تصریح کرد: در حوزه اقتصاد مسکن متاسفانه افزایش ارز، بلافاصله در تمام مسائل داخلی اثر می‌گذارد و مسئولی هم از آن جلوگیری نمی‌کند البته یکی از مولفه‌های افزایش قیمت مسکن، بحث زمین است.

فاطمی عقدا در پایان تاکید کرد: با توجه به نقش و اهمیت مسکن در ایران، سوداگری در این بازار سابقه زیادی دارد و این آشفته بازار نتیجه هجوم دلالان است.

گفتنی است، بازار مسکن در طی چند ماه گذشته با رشد چشم گیر قیمت‌ها روبه‌رو شده که این خود باعث نگرانی بسیاری از مردم و خریداران شده همین موضوع زمینه ساز دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین افزایش روند سرعت  ساخت وساز شد.

روز گذشته هم اسلامی دستوراتی را برای کنترل قیمت‌ها و همچنین افزایش تراکم‌های ساخت و ساز، تسهیل در صدور مجوزهای ساخت وساز، در اختیار گذاشتن اراضی دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی ،اتمام مسکن مهر،کنترل قیمت مصالح ساختمانی توسط وزارت صمت مطرح کرد که این خود شاید بتواند بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کند اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اخذ مالیات از خانه‌های خالی و دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از مهم‌ترین راهکارها برای کنترل قیمت‌ها به شمار می‌رود.