دبیر انجمن انبوه‌سازان قم می‌گوید: در گذشته با اجرای طرح‌های همچون مسکن مهر قیمت خانه برای خریداران ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تمام می‌شد اما امروز با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی‌توان صاحب خانه شد.

 اخیرا حسن روحانی، رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی دستور داده است که برای گسترش حریم شهرها زمین ارزان را در اختیار خانه اولی‌ها و انبوه‌سازان قرار دهند. این در حالی است که فعالان بازار مسکن معتقدند که ارائه زمین ارزان به انبوه‌سازان توزیع رانت را به همراه دارد.

آیا وعده رئیس جمهور اجرا می‌شود؟

در همین حال دبیر انجمن انبوه‌سازان قم در پاسخ به این پرسش که آیا ارائه زمین ارزان به انبوه‌سازان امکان‌پذیر است؟ به تجارت‌نیوز گفت: در چند سال گذشته دولت وعده داد زمین ارزان در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد تا با ارائه این نوع تسهیلات مردم صاحب خانه‌های ارزان شوند اما به دلیل افزایش قیمت زمین این وعده عملی نشد. حالا رئیس جمهور با دستور اخیرش به وزیر راه و شهرسازی گفته است زمین ارزان در اختیار انبوه‌سازان بگذارید، به نظر می‌رسد در این شرایط رئیس جمهور می‌خواهد بگوید که دلواپس مردم است.

محمدعلی ربانی افزود: در یک سال گذشته طرح مسکن استیجاری (طرح غدیر) در برخی از مناطق اجرا شد. در این طرح قیمت زمین کارشناسی و افراد برای فروش خانه‌ها یک سوم پول را در ابتدای کار گرفتند و مابقی بعد از اتمام پروژه تسویه شد. این اقدام هم برای انبوه‌ساز مناسب و به صرفه بود و هم برای خریدار. در حقیقت ارائه این طرح نوعی مبارزه با سوداگری بود که در نهایت برای خریداران اقساطی تمام شد. با اجرای این طرح بسیاری از مستاجران صاحب خانه‌های ارزان شدند.

قیمت زمین گران شده است

او اظهار کرد: ساخت خانه یک‌سری فاکتورهایی دارد. مهمترین مولفه برای ساخت مسکن قیمت زمین است که متاسفانه این روزها قیمت زمین گران شده است. برای ساخت خانه ارزان نیز دولت باید طرحی شبیه مسکن مهر را داشته باشد. یعنی زمین‌های ارزان را در اختیار انبوه‎سازان بگذارد تا قیمت خانه برای مردم مناسب تمام شد. در گذشته با اجرای طرح‌های همچون مسکن مهر قیمت خانه برای خریداران ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تمام می‌شد اما امروز با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی‌توان صاحب خانه شد.

ربانی گفت: متاسفانه رئیس جمهور نیز برای مهار قیمت مسکن و ساخت خانه‌های ارزان برنامه‌ای ندارد. چنانچه برنامه‌ای داشت دستور عملی مبنی بر ساخت خانه به سازمان ملی مسکن ارائه می‌داد، این در حالی است که فعلا در رابطه با ساخت مسکن قدمی برداشته نشده است.