معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می گوید: ساخت خانه های ۲۵ متری نظر دولت نیست، دولت تلاش دارد با عملیاتی کردن نظام اجاره داری حرفه ای خانه های استیجاری با کیفیت و ارزان قیمت در کلانشهرها ساخته شود.

با ساخت سامانه املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی، قانون اخذ مالیات از خانه های خالی که سال های زیادی بود خاک می خورد عملیاتی شد و به عنوان بخشی از برنامه دولت برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره در تابستان امسال اجرایی می شود. با این حال این تنها مصوبه روی زمین مانده ای نبود که دولت تدبیر و امید برای ساماندهی بازار مسکن به آن جان تازه بخشید. «اجاره داری حرفه ای» یا همان «ساخت خانه های استیجاری» نیز دیگر برنامه دولت برای افزایش عرضه مسکن و کنترل قیمت ها در بازار اجاره است.
موضوعی که حرف و حدیث های زیادی را از ساخت خانه ۲۵ متری تا زندگی کردن مردم در قوطی کبریت سر زبان ها انداخته است، فارغ از اینکه عملیاتی شدن این قانون روی زمین مانده می تواند پایانی باشد بر نگرانی مستاجران از پیداکردن یک سقف در کلانشهری مثل تهران که اتفاقا قرار نیست متراژ آن به ۲۵ متر خلاصه شود.
تلاش دولت برای ساخت مسکن استیجاری بعد از ۱۲ سال
موضوع ساخت «مسکن استیجاری» به صراحت در قانون «ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷» آمده است، اما جامعه سازندگان و سرمایه گذاران در سال های گذشته از ساخت مسکن استیجاری استقبال نکردند و از قضا دولت ها نیز تلاشی برای راضی کردن انبوه سازان نداشتند.
وزارت راه و شهرسازی تابستان سال گذشته با دعوت از سرمایه گذاران برای تولید مسکن استیجاری در اطلاعیه ای اعلام کرد: انبوه سازان و سرمایه گذاران برای ساخت مسکن استیجاری در کشور امتیازات ویژه ای از دولت دریافت می کنند.