معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: براساس برنامه اعلام شده ابتدای هفته آینده جزئیات دقیق وام مستاجران اعلام خواهد شد. این پول به حساب صاحب‌خانه واریز نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اخیرا در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره چگونگی ثبت‌نام وام مستاجران در سال ۹۹ سخن گفت. محمد اسلامی در این‌باره گفته است:« این مبلغ به عنوان کمک به پول پیش (مبلغ ودیعه) آنان است که با هماهنگی بانک‌های عامل در اختیار مالک (موجر) قرار می‌گیرد و مستاجران فقط کارمزد آن را پرداخت می‌کنند. مبلغ تسهیلات مستاجران در اختیار مالک خانه قرار می‌گیرد و مستاجران تنها سود و کارمزد آن را پرداخت می‌کنند.» این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مشاوران املاک و انبوه‌سازان از جزئیات این وام برای مستاجران اطلاعاتی ندارند.

در همین حال معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که مبلغ وام برای مستاجران چقدر در نظر گرفته شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: مصوبه نهایی وام مستاجران هنوز تصویب نشده است. براساس برنامه اعلام شده ابتدای هفته آینده جزئیات وام مستاجران اعلام خواهد شد.

محمود محمودزاده افزود: رقم وام مستاجران هنوز مشخص نیست. این رقم بستگی به تامین منابع از سوی دولت دارد. مکانیزمی در این مصوبه قید می‌شود و پول به حساب صاحب‌خانه واریز نمی‌شود و مستاجر باید سود پول را پرداخت کند. به این دلیل که پرداخت سود پول به نفع مستاجران است و هزینه کمتری را برای آنها می‌تراشد.

وام مستاجران قیمت اجاره‌بها را کاهش می‌دهد؟

در عین حال دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران درباره تاثیر وام مسکن مستاجران به تجارت‌نیوز گفت: این طرح به طور پایلوت برگزار می‌شود و برنامه آن هنوز نهایی نشده است.

رامین گوران اوریمی در ادامه افزود: طبق برنامه‌ریزی در سطح دنیا پرداخت وام برای مستاجران می‌تواند اقدامی برای کنترل قیمت‌ها باشد. چنانچه این وام برای مستاجران نهایی شود از افزایش بی‌رویه قیمت اجاره مسکن جلوگیری می‌شود.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حداکثر افزایش اجاره‌بها در شهر تهران ۲۵ درصد، در ۷ کلانشهر ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها ۱۵ درصد اعلام شده است. حال باید منتظر تصویب نهایی این برنامه از سوی دولت بود و دید که آیا واقعا پرداخت وام اجاره مسکن برنامه جدی دولت است؟