دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: با هیاهو و شعار نمی‌توان بازار اجاره را کنترل کرد بلکه باید یک برنامه جامع و عملیاتی و اساسی در این حوزه طراحی شود.

فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه متاسفانه در بحث اجاره هر سال دولت وعده های مختلفی از جمله پرداخت تسهیلات ودیعه و یا اقدامات لازم برای کاهش نرخ های اجاره مطرح می کند اما تاکنون این اقدامات به مرحله اجرایی و یا عملیاتی نرسیده است، گفت: هر ساله شاهد سخت تر شدن شرایط اجاره در کشور هستیم و دولت برای کمک به بخش مستاجران و خانوارها تاکنون تسهیلاتی را در نظر نگرفته است.

پور حاجت ادامه داد: چندی پیش دولت طرحی در قالب پرداخت تسهیلات به مالکان و مستاجران مطرح کرده است اما مراحل اجرایی آن تاکنون عنوان نشده و تصمیمات بانکی هم در این زمینه هنوز گرفته نشده است‌.

ضعف سیستم بانکی در ارائه تسهیلات به مستاجران

دبیر کانون انبوه سازان کشور تاکید کرد: در سال های گذشته قرار بود تسهیلاتی برای بازار اجاره در نظر گرفته شود اما سیستم بانکی همراهی لازم را برای آن نکرد.

پور حاجت اضافه کرد: هنوز مشخص نیست تسهیلات مستاجران چه زمانی با چه نرخ سودی و برای چه اشخاصی در نظر گرفته شده و آیا این تسهیلات می‌تواند التهاب بازار اجاره را کاهش دهد یا خیر و آیا خانوارها از این تسهیلات استقبال می کنند.

پور حاجت بیان کرد: متاسفانه از سال ۸۸ قوانین بالا دستی در حوزه بازار اجاره رعایت نشده و بسیاری از این قوانین به فراموشی سپرده شده و ما باید برای کنترل بازار اجاره قانون ساماندهی بازار مسکن که در آن تمهیدات ویژه برای بازار اجاره در نظر گرفته شده را به مرحله اجرایی برسانیم.

ضعف حضور نمایندگان شورای عالی مسکن در جلسات

او با اشاره به اینکه یکی از ایرادات اصلی برای ایجاد التهاب در بازار مسکن مجلس است گفت: متاسفانه نظارت مجلس بر دولت بسیار ضعیف بوده و از سوی دیگر در بسیاری از جلسات شورای عالی مسکن که باید هر ۱۵ روز یکبار نمایندگان و یا مدیران مسکنی حضور نمی یابند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور اظهار کرد: با هیاهو و شعار نمی توان بازار اجاره را کنترل کرد بلکه باید یک برنامه جامع و عملیاتی و اساسی در این حوزه طراحی شود.

بخش خصوصی موتور محرکه ساخت مسکن های استیجاری

پور حاجت با اشاره به اینکه در کشور مشکل شدید کمبود مسکن داریم، گفت: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم بتوانیم طرح مسکن استیجاری را به نحو مطلوب و با ابزارهایی که دولت در اختیار دارد به مرحله اجرایی برسانیم و در این زمینه باید حتماً از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرد.

او ادامه داد: بخش خصوصی یک بازوی اجرایی دولت است که متاسفانه این نقش مهم مورد توجه دولت نیست و همین موضوع باعث شده که در حوزه مسکن شاهد وقوع مشکلات بسیار زیادی باشیم.

قانون رفع موانع کسب و کار به فراموشی سپرده شد

دبیر کانون سراسری انبوه سازان به فراموش شدن قانون رفع موانع کسب و کار اشاره کرد و گفت: اگر امروز در تهران شاهد افزایش نرخ های اجاره هستیم دلیل آن این است که این قانون به درستی اجرا نشده و از سوی دیگر عدم‌ تعادل در بازار عرضه و تقاضا باعث برهم خوردن این بخش و ایجاد نابه سامانی در این بازار شده است.

پور حاجت اظهار کرد: برنامه ریزی دقیق برای سال آینده و بازار اجاره آن را در نظر بگیرید در صورتی که برنامه‌ریزی‌ها به درستی اجرا نشود در سال آینده بازار اجاره با جهش قیمتی شدید روبرو خواهد شد.