معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی پرداخت وام ودیعه مسکن را طبق دستور هیات دولت تحت عنوان طرح اجاره‌داری حرفه‌ای دنبال می‌کند.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران گفت: کلیات تسهیلات ودیعه مسکن توسط هیات دولت به تصویب رسیده و در صورتی که بانک مرکزی منابع آن را تامین کند نحوه پرداخت آن اعلام می‌شود.

او در باره اقساط این تسهیلات هم گفت: در این نوع از وام تنها سود باز می‌گردد و باعث افزایش ۵۰ درصدی قدرت خرید و یا اجاره مستاجران می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مدل تسهیلات اصل پول کامل باز می‌گردد و مستاجران تنها اقساط سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند.

محمود زاده گفت: در وام ودیعه مسکن به طور مثال اگر ۱۰۰ میلیون ودیعه معادل ماهانه ۳ میلیون اجاره است و اگر این ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت شود مستاجر تنها ماهانه یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان اقساط سود این تسهیلات را پرداخت می‌کند و در این بین ۱میلیون و۵۰۰ هزار تومان به نفع مستاجر و ۱میلیون و۵۰۰ هزار تومان به نفع مالک است.

او یاد آور شد: در این نوع از تسهیلات هیچ ضرری به مالک وارد نمی‌شود و برای هر دو طرف دارای منافع است.

محمودزاده با بیان اینکه متقاضیان مسکن ملی که در دو مرحله گذشته ثبت‌نام کرده‌اند امکان ویرایش اطلاعات خود را تا اطلاع ثانوی خواهند داشت، گفت: بسیاری از متقاضیانی در دو مرحله گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و هم اکنون اطلاعات آنها در سامانه در دست بررسی است.

او ادامه داد: متقاضیان می‌توانند تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات آنها را بررسی نکرده و به بانک مسکن جهت بررسی نهایی ارسال نکرده است می‌توانند اطلاعات خود را در صورت مشکل ویرایش کنند.

امکان ویرایش اطلاعات مسکن ملی همچنان ادامه دارد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌نام کنندگان تا زمانی که اطلاعات متقاضیان تایید نهایی شود وجود دارد و متقاضیان جهت بررسی و یا ویرایش اطلاعات نگران نباشند.

محمودزاده با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ثبت‌نام مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن ندارد، گفت: هنوز واجدان شرایط و یا حذف شدگان ثبت‌نام کنندگان به صورت کامل ساماندهی نشده‌اند و به جمع بندی نهایی طی دو مرحله گذشته نرسیده‌ایم.

او با بیان اینکه در مرحله اول ۲۳۲ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: مهلت زمانی لازم به متقاضیان جهت اعتراض به تایید نشدن داده شده بود و از این تعداد ۱۳۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند همچنین در مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن ۵۴۲ هزار نفر ثبت نام انجام شده بود که از این تعداد ۲۳۸ هزار نفر واجد شرایط بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع مردم در اماکن شلوغ، بخشی از ثبت‌نام در مرحله دوم از از طریق پیامک بود که در بازه زمانی تعیین شده بیش از ۸۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۰۷ هزار نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده و به سامانه جهت بارگذاری اطلاعات مراجعه کردند.

محمودزاده تصریح کرد: از تعداد این ۱۰۷ هزار و ۴۳ نفر واجد شرایط بودند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتمام پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن منوط به تکمیل آورده متقاضیان و همچنین فعالیت سازندگان و انبوه سازان است، افزود: واحدهای مسکن ملی را دولت نمی‌سازد بلکه با در اختیار گذاشتن اراضی و واحدهای مسکونی انبوه‌سازان و سازندگان این واحدها را ساخته و به بهره‌برداری می‌رسانند.

محمودزاده یاد آور شد: برای تکمیل هر چه سریع‌تر طرح واحدهای مسکن ملی باید متقاضیان آورده‌های خود را به موقع واریز کنند و در صورتی که آورده از سوی متقاضیان تکمیل نشود برای اجرای آن با مشکل مواجه می‌شویم و سرعت اجرا را هم کاهش می‌یابد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: یک سال و سه ماه زمان متوسط زمان اجرای طرح اقدام ملی مسکن است که از نظر فنی و اجرایی باید متقاضیان همکاری‌های لازم را در تکمیل آورده انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به آورده اولیه متقاضیان در جهت اجرای پروژه هم اشاره کرد و گفت: آورده اولیه برای متقاضیانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و قیمت تمام شده ساخته هر واحد مسکونی دو نیم تا سه میلیون تومان بسته به شرایط منطقه و شهر دارد.

محمودزاده اظهار کرد: از همان ابتدا اعلام کرده‌ایم که قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن قیمت تمام شده و ممکن است در بسیاری از شهرها با توجه به افزایش قیمت در مصالح ساختمانی قیمت‌ها تغییر کند اما طبق قراردادی که با متقاضیان منعقد می‌شود مبلغ واحدهای طرح اقدام ملی بر اساس قیمت تمام شده ساخت است.

مسکن استیجاری در مراحل پایانی

محمودزاده درباره آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکن استیجاری هم گفت: برنامه‌ای با شهرداری‌ها برای ساخت مسکن استیجاری نداریم بلکه هدف ما آن است که بتوانیم طرح اجاره‌داری حرفه‌ای را در دستور کار خود قرار دهیم.

محمودزاده بیان کرد: اصلاح آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در هفته گذشته به تصویب هیات دولت رسید و آیین‌نامه این طرح هم برای کنترل بازار اجاره در حال نهایی شدن است و امسال سعی خواهیم کرد آن را به مرحله عملیاتی برسانیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: در این طرح شهرداری‌ها و یا هر دستگاهی می تواند ورود پیدا کند و دستگاه‌ها اراضی خود را در اختیار سازندگان جهت ساخت واحدهای مسکونی اجاره ای قرار می دهد و سازندگانی که رزومه خوبی در گذشته داشته‌اند می توانند با استفاده از این اراضی واحدهای مسکونی را جهت اجاره بسازند.

دلیل تعویق در راه‌اندازی بورس املاک چه بود؟

محمودزاده به بورس مسکن هم اشاره کرد و گفت: فروش از طریق بورس در اختیار وزارت اقتصاد است که این للاقدام در راستای ایجاد رقابت در بین دستگاه‌های مختلف انجام می شود و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه برنامه‌ای ندارد.

اسلامی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان و فروش اوراق سلف وارد بازار بورس در حوزه مسکن می‌شود.

او تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از طریق افزایش تولید و همچنین همکاری با دستگاه های مرتبط در شهرهای مختلف همکاری‌های خوبی را در حوزه بازار مسکن خواهد داشت.

معاون مسکن و ساختمان همچنین درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم گفت: خوشبختانه سازمان امور مالیاتی در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی داشته است و وزارت راه و شهرسازی با در اختیار قرار دادن سامانه املاک و مستغلات این اقدام را آغاز کرده است.

محمودزاده اضافه کرد: تا چند هفته آینده وزارت راه و شهرسازی زیرساخت‌های لازم را در بحث مالیات فراهم می‌کند و اخیرا این اقدام اولویت با کلانشهرهاست و صدور قبض هم از طریق سازمان انجام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا در کشور است، افزود: قیمت‌های این بازار با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد تعیین می‌شود و با توجه به آنکه هم اکنون قیمت‌های ارز و سکه در نوسان است بنابراین قیمت مسکن هم متناسب با نرخ تورم تغییر می‌کند.

محمودزاده اضافه کرد: بعید است قیمت مسکن بعد از اتمام کرونا بیش از نرخ تورم عمومی کشور افزایش یابد و ما با توجه به آنکه در حال برنامه‌ریزی برای ساخت واحد‌های مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن هستیم بنابراین سعی خواهیم کرد بخشی از نیاز مسکنی این حوزه را پاسخ دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به نقش وتا ثیر گذاری بازار‌های موازی در قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و قابل قبولی برای بازار مسکن در روز‌های پساکرونایی کرد، اما این موضوع را می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که ما افزایش جهشی در قیمت‌های این واحد‌ها نداریم.

گفتنی است، روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر راه و شهرسازی به لزوم نظارت جدی تر به بازار مسکن به ویژه اجاره تاکید کرده و پرداخت وام ودیعه مسکن را تا یک ماه آینده تعیین کرده است. در نتیجه آن‌طور که دولت معین کرده مستاجرانی که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت و تنها کارمزد آن را به بانک پرداخت کنند.

حال باید منتظر ماند و دید وعده پرداخت وام ودیعه مسکن تا ماه آینده محقق خواهد شد یا خیر!