رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: بخش زیادی از خانه‌های خالی متعلق به بانک‌هاست و بازار مسکن به‌دلیل افزایش قیمت کساد شده است و مردم توان ورود به آن را ندارند.

 مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب سال ۱۳۹۴ است که زیرساخت‌های آن فراهم نبود؛ اما امیدواریم با طرح جدیدی که دولت و مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند، به‌طور جدی شاهد اجرای این قانون باشیم؛ زیرا این پایه مالیاتی در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می‌شود و جواب داده است.

وی افزود: با این حال معتقدم افراد عادی خانه خود را خالی نگه نمی‌دارند. ممکن است بعضی افراد دو تا سه آپارتمان یا حتی بیشتر داشته باشند که اجاره داده‌اند و کسی سرمایه خود را بدون استفاده نگه نمی‌دارد. بخش زیادی از ۲/۵ میلیون خانه خالی در کشور متعلق به ارگان‌ها، سازمان‌ها و بانک‌هاست که قانون باید بدون اغماض برای آنها نیز اجرا شود.

خسروی درباره ضرایب مالیاتی تعیین‌شده به میزان نصف مبلغ اجاره در سال دوم، معادل اجاره در سال سوم و ۱/۵ برابر اجاره‌بها در سال چهارم برای واحدهای خالی گفت: به هر حال این طرح با نظر کارشناسان و اقتصاددانان طراحی شده، اما به نظرم نباید به‌صورت پلکانی اجرا شود بلکه از همان سال اول، ضرایب سال آخر را به اجرا بگذارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش معاملات در هفته‌های اخیر تصریح کرد: بازار کساد است و هر زمان چنین شرایطی ایجاد می‌شود به ضرر مشاوران املاک است. مشتری توان خرید ندارد و اکثر اعضای صنف از وضعیت کنونی ناراضی هستند. تعدادی از اعضای صنف که اجاره‌بهای سنگینی پرداخت می‌کنند، در حال لغو پروانه خود هستند که این بیکاری به پیکره جامعه می‌رسد. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، از جمله همین مالیات بر خانه‌های خالی شاهد رونق بازار مسکن و تعادل عرضه و تقاضا باشیم. خسروی یکی از دلایل رشد قیمت در بازارهای غیرمولد را اعلام لحظه به لحظه نرخ در سایت‌ها دانست و گفت: رسانه‌های مجازی که به‌طور مدام نرخ دلار، سکه و بورس را اعلام می‌کنند به گرانی همه کالاها از جمله مسکن دامن می‌زنند. شرایط طوری شده که مردم نمی‌دانند خانه بخرند یا نخرند. بنده توصیه می‌کنم متقاضیان واقعی اقدام به خرید کنند.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن ارزان می‌شود یا خیر، یادآور شد: ارزان شدن مسکن به یک اتفاق بزرگ بستگی دارد. به طور مثال در زمان قطعنامه ۵۹۸ عده‌ای اقدام به خرید طلا، دلار و مسکن کردند. بعضی‌ها هم در دبی خانه خریدند و هرچه ما گفتیم گوش ندادند. بعد که قطعنامه صادر شد تعداد زیادی از این افراد سکته کرده و به رحمت خدا رفتند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است بر لزوم کنترل قیمت مصالح تاکید کرد و گفت: اگر تورمی از بابت نهاده‌های ساختمانی متوجه بازار مسکن نشود، قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

خسروی از جلسه قریب‌الوقوع مشاوران املاک با هیات‌رئیسه مجلس خبر داد و گفت: خوشبختانه آقای قالیباف رئیس و اعضای هیات‌رئیسه مجلس با توجه به سوابق کاری، دیدگاه‌های خوبی در حوزه مسکن دارند و قرار است به همراه تعدادی از مشاوران املاک از سراسر کشور در آینده نزدیک نشستی را با هیات‌رئیسه مجلس داشته باشیم تا شاید با همفکری بتوانیم بار کوچکی را از بازار مسکن برداریم.

وی طرح احداث یک میلیون مسکن در سال را که توسط مجلس در حال بررسی است، مناسب دانست و گفت: تولید مسکن همواره برای کشور ضروری است و در قانون اساسی هم بر تامین مسکن مناسب برای مردم تاکید شده است. پس واضح است که باید خانه بسازیم؛ به خصوص که در هفت سال گذشته به‌دلیل رکود بخش ساخت و ساز با حدود هفت میلیون کسری مسکن مواجهیم.