حذف شرط ۵ سال سابقه سکونت در وام ودیعه مسکن / معرفی تاییدشدگان به بانک‌ها از نیمه مرداد ماه

طبق گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی، شرط سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا از شروط دریافت وام کمک ودیعه مسکن حذف شده است و از میانه مرداد ماه متقاضیانی که درخواستشان تایید شده باشد به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

در اطلاعیه وزارت راه‌وشهرسازی یکی از شروط دریافت وام کمک ودیعه مسکن مستاجران داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا است و پروانه اصلانی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه نیز اعلام کرده که متقاضیان باید سابقه سکونت در شهر موردتقاضا را به مدت پنج سال داشته باشند.

از سوی دیگر مسئولان وزارت راه یکی از گروه‌هایی که جزء جامعه هدف این طرح هستند را تازه ازدواج کرده‌ها اعلام کرده‌اند، اما ممکن است برخی از زوج‌های جوان سابقه پنج سال سکونت را نداشته باشند.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه در گفتگو با تجارت‌نیوز این موضوع را تکذیب کرد و گفت: داشتن سابقه پنج سال سکونت به اشتباه در اخبار درج شده است، این شرط برای خرید واحد مسکونی لحاظ می‌شود.

آیا وام در اخیار مستاجران قرار می‌گیرد؟

تا پیش از آغاز ثبت نام این طرح گفته شده بود که وام به حساب صاحب خانه واریز می‌شود، اما اصلانی در ابتدای هفته جاری عنوان کرد که، تسهیلات کمک ودیعه مسکن حتما به مستاجران پرداخت می‌شود. زیرا از نظر عقود بانکداری اسلامی این امکان وجود ندارد که وثیقه را از مستاجر دریافت کنند و وام را به موجر بدهند.

اما محمودزاده در پاسخ به سوال بالا گفت: این موضوع در اختیار نظام بانکی است و ما دخالتی در آن نداریم، وزارت راه در این خصوص پیشنهادش را داده و قرار است بر اساس ضوابط بانکی کارهای کارشناسی بر روی آن انجام شود و جزئیات کامل آن در ابتدای هفته آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: همچنین چندین بانک در این طرح برای پرداخت وام به متقاضیان حضور دارند اما هنوز مشخص نشده که سهمیه هر بانک چقدر است و قرار است تا پایان هفته اعلام شود.

معاون وزیر راه همچنین با اشاره به این که زمان ثبت اجاره‌نامه باید پس از زمان تصویب طرح باشد، در خصوص کسانی که پس از پایان زمان ثبت نام اجاره‌نامه خود را ثبت می‌کنند گفت: فعلا براساس منابع و پیش‌بینی‌ها تا روز پنجشنبه هفته جاری نام‌نویسی انجام می‌شود، پس از پالایش اطلاعات اگر ظرفیت اضافه ماند یا ظرفیت جدید ایجاد شد مجددا فرصت ثبت نام به متقاضیان داده می‌شود.

محمودزاده در پایان درباره روند ثبت نام بیان کرد: پس از بررسی پیامک‌ها و مشخص شدن تاییدشدگان به آنها اعلام می‌کنیم که در سامانه وزارت راه ثبت اطلاعات کنند، همچنین تلاش ما این است که بین روزهای ۱۵ تا ۲۰ مرداد ماه متقاضیانی که درخواستشان تایید شده است را به بانک‌ها معرفی کنیم.