پرداخت وام اجاره مسکن به ۹۰۰ هزار خانوار مستاجر / اجاره‌نامه‌های بعد از ۴ مرداد مشمول دریافت وام

دیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در مرحله اول پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تلاش شده تا ۹۰۰ هزار خانوار مستاجر وام ودیعه مسکن دریافت کنند و از تاریخ مصوبه ستاد ملی کرونا که ۴ مرداد است اجاره نامه‌ها مشمول استفاده از این تسهیلات می‌شوند.

 پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه رادیو سلامت در خصوص جزئیات وام ودیعه مسکن، گفت: شرایط وام ودیعه مسکن شرایطی است که قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن و آیین نامه اجرایی آن بر آن تاکید دارد. بدین معنا افراد متقاضی نباید از تسهیلات یارانه ای دولت استفاده کرده باشند. فرم ج سبز، عدم مالکیت از سال ۸۴ به بعد، تاهل یا سرپرست خانوار بودن از جمله شرایطی است که برای دریافت کمک ودیعه اجاره مسکن آمده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در تهران رقم تسهیلات ۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است.

به گفته اصلانی، از شنبه ۴ مردادماه ثبت‌نام دریافت تسهیلات وام ودیعه مسکن آغاز شده است و تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مرداد ادامه خواهد یافت. از طریق پیامک افرادی که می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند کد ملی سرپرست خانوار را به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ پیامک می‌کنند. همزمان فرآیند پالایش آغاز می‌شود و از بین افرادی که پیامک ارسال کرده‌اند دعوت می‌شود به سایت اقدام ملی مسکن به نشانی TEM.MRUD.IR مراجعه کرده و اطلاعات خود را تدقیق و تکمیل کنند. سپس از طریق ارتباط با سامانه هایی که امکان پالایش را می دهند این افراد پالایش می شوند و در نهایت افراد واجدان شرایط به بانک‌های عامل معرفی می شوند.

بانک‌های عامل پرداخت وام اجاره مسکن از طریق بانک مرکزی معرفی می‌شوند

براساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی در خصوص بانک های عامل و ارایه کمک ودیعه تسهیلات اجاره مسکن، توضیح داد: بانک مسکن یکی از بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات وام اجاره مسکن است که مطابق با نظر و اعلام بانک مرکزی سایر بانک ها نیز این تسهیلات را به واجدان شرایط پرداخت خواهند کرد.

۲ میلیون و ۲۰۰ خانوار مستاجر نیازمند حمایت دولت در بحران کرونا

اصلانی گفت: به نظر می‌رسد که در این مرحله از پرداخت وام اجاره مسکن بتوانیم در حدود ۹۰۰ هزار نفر را پوشش بدهیم. در مجموع ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خانوار اجاره نشین در کشور داریم که همه آنها دارای مشکل نیستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار نیازمند کمک های دولت برای وام اجاره مسکن هستند.

وی ادامه داد: در تهران با دریافت ۵۰ میلیون تومان وام اجاره مسکن، مستاجران ۵۴۰ میلیون تومان سود این وام را ماهانه به بانک می پردازند و بعد از یکسال ۵۰ میلیون تومان اصل پول را برگردانند.

تاکید بر بازگردان اصل وام اجاره مسکن بعد از یکسال به بانک‌های عامل

اصلانی تصریح کرد: آنچه که در ستاد ملی کرونا تصویب شده است یکساله است و اصل وام باید به بانک بازگردانده شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص مدارک لازم برای دریافت وام از بانک‌های عامل تعیین شده از سوی بانک مرکزی، گفت: تلاش بر این است که حداقل وثیقه از افراد واجد شرایط هستند دریافت شود. این ها موضوعی است که از سوی بانک مرکزی نهایی و اعلام می شود.

اصلانی ادامه داد: از تاریخ مصوبه ستاد ملی کرونا که ۴ مرداد است اجاره نامه‌ها مشمول استفاده از این تسهیلات می‌شوند. فرآیند پایش از طریق کد ملی افراد آغاز شده است. اما به شکل دقیق تر اطلاعات افراد تحت تکفل سرپرست خانوار نیز پایش خواهند شد.

وی درباره آغاز پرداخت تسهیلات وام اجاره مسکن، گفت: تلاش این است که قبل از پایان مرداد بتوانیم افراد را به بانک‌‌های عامل برای دریافت وام معرفی کنیم.

اصلانی ادامه داد: منابع محدود است و دسته بندی و طبقه بندی متقاضیان در ستاد ملی کرونا انجام شده است. آنچه ملاک عمل قرار خواهد گرفت مستاجرانی است که بعد از ۴ مرداد اجاره نامه تنظیم کرده اند که این افراد مشمول دریافت کمک ودیعه مسکن هستند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: این تعداد وامی که در نظر گرفته شده است منابع کوچکی نیست و در این شرایط اقتصادی اتفاق مهمی است که افتاده است و باید به فال نیک گرفت.

اصلانی با اشاره به اینکه میزان این وام از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود، توضیح داد: بخشی از این وام می‌تواند در حوزه مشاغل صرف شود تا توانمندی خانوار در حوزه کسب درآمد افزایش یابد تا افراد از پرداخت اجاره خود برآیند.

وی تصریح کرد: اساس سیاستگذاری مبنی بر حمایت خانوارهاست، چه حمایت از مستاجران در تامین بخشی از هزینه اجاره بها و چه حمایت از مشاغل برای تقویت کسب درآمد، هردو آنها منجر می شود خانوارها توانمند شوند و زندگی خود را در شرایط کرونا مدیریت کنند.