پول‌هایی که از بازار اجاره به بورس می‌روند

بررسی‌ها از وضعیت بازار اجاره مسکن نشان می‌دهد تعداد فایل‌ها با شرایط رهن کامل به مستاجران چند برابر تابستان سال‌های قبل است که علت این موضوع هم در وهله اول به افزایش تمایل موجران به سرمایه‌گذاری در بازار سهام به دلیل بازدهی بسیار بالای این بازار در ماه‌های اخیر مربوط می‌شود.

 در حالی که به دنبال نوسانات شدید افزایشی در سایر بازارهای اقتصادی از جمله بازار سهام، تعداد فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره مسکن افزایش یافته است هم‌اکنون برخی معتقدند این موضوع در عین حال که یک مزیت عمده برای مستاجران دارد از سوی دیگر دربردارنده نقطه ضعفی بزرگ برای بازار اجاره هم است.

بررسی‌ها از وضعیت بازار اجاره مسکن نشان می‌دهد تعداد فایل‌هایی که این روزها با شرایط رهن کامل به مستاجران به‌عنوان طرف تقاضای بازار اجاره معرفی می‌شود چند برابر تابستان سال‌های قبل است. علت این موضوع هم در وهله اول به افزایش تمایل موجران به سرمایه‌گذاری در بازار سهام به دلیل بازدهی بسیار بالای این بازار در ماه‌های اخیر مربوط می‌شود.

مستاجران در بازار مسکن پایتخت که هر سال با معضل کمبود فایل‌های رهن کامل مواجه و ناچار بودند درصد قابل توجهی از بهای اجاره را به‌صورت اجاره ماهانه به موجر پرداخت کنند هم اکنون با انبوهی از فایل‌های رهن کامل در مناطق مختلف شهر تهران روبه‌رو شده‌اند و از این بابت مشکل و معضل همیشگی آنها در بازار اجاره کمبود فایل رهن کامل تا حد زیادی برطرف شده است.

از سوی دیگر تحقیقات میدانی نشان می‌دهد اگر چه تعداد فایل‌های رهن کامل عرضه شده به بازار اجاره مسکن تحت تاثیر تمایل موجران به سرمایه‌گذاری در بازار سهام افزایش یافته است، اما همین عطش سرمایه‌گذاری و کسب سود بالاتر موجب شده است بخش قابل توجهی از این موجران اقدام به تعیین پول پیش به مبالغی فراتر از ارزش واقعی رهن واحد مسکونی خود کنند. همین موضوع گرانی در بازار اجاره به خصوص در زمان حاضر که فصل طلایی و اوج جابه جایی‌ها در بازار اجاره مسکن است را دامن زده است.