روش محاسبه اجاره‌خانه بر اساس قیمت مسکن در سال‌های گذشته کلی تغییر کرده است. پنج سال پیش رهن کامل یک واحد مسکونی با نسبت یک به شش محاسبه می‌شد. یعنی اگر ارزش یک خانه یک میلیارد تومان بود، آن را به عدد ۶ تقسیم می‌کردند تا رهن کامل آن به دست بیاید.

 روش محاسبه اجاره‌خانه بر اساس قیمت مسکن در سال‌های گذشته کلی تغییر کرده است. پنج سال پیش رهن کامل یک واحد مسکونی با نسبت یک به شش محاسبه می‌شد. یعنی اگر ارزش یک خانه یک میلیارد تومان بود، آن را به عدد ۶ تقسیم می‌کردند تا رهن کامل آن به دست بیاید.

بعد از آن می‌توانستیم با فرمول‌های تبدیل رهن و اجاره بفهمیم چقدر باید برای پول پیش سرمایه داشته باشیم و ماهانه چه مقدار از حقوقمان را برای پرداخت اجاره ماهیانه به صاحبخانه کنار بگذاریم. حالا آن فرمول یک به شش دیگر در بازار مسکن جایی ندارد.

قیمت خانه آنقدری بالا رفته که نمی‌توان همچنان از فرمول قدیم برای محاسبه اجاره استفاده کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول پنج سال اخیر نسبت یک به شش حالا تا یک به ۱۰ رسیده و این یعنی رهن کامل یک خانه، ۱۰ درصد از قیمت خرید و فروش آن را تشکیل می‌دهد. این نسبت شهر به شهر متفاوت است.

مثلا تهرانی‌ها امسال از نسبت یک به ۱۰ استفاده می‌کنند ولی این نسبت در شهرهایی مثل اصفهان یک به ۱۸ است. در این گزارش بررسی کرده‌ایم فرمول تبدیل قیمت خرید و فروش به رهن و بعد از آن به اجاره ماهیانه درپنج سال گذشته در هفت شهر پرجمعیت کشور یعنی تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز و قم چه تغییری داشته و حالا مظنه اجاره در هر کدام از این شهرها چقدر است.

صاحبخانه‌هایی که همچنان می‌خواهند از فرمول‌های قدیمی استفاده کنند، احتمالا زیر بار تغییر فرمول اجاره مسکن نمی‌روند و ارقام پیشنهادی‌شان تقریبا دو برابر عرف بازار خواهد بود.

تهران؛ اجاره متری ۳۰ هزار تومان

صاحبخانه‌های تهرانی پنج سال پیش فرمول یک به شش را برای تعیین مبلغ رهن و اجاره استفاده می‌کردند. تابستان سال ۹۴ هر متر مربع واحد مسکونی در تهران حدود چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود و با نسبت یک به شش رهن کامل متری ۷۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شد.

آن زمان مستاجرها برای هر متر ۳۶۰هزار تومان پول پیش و ۱۱ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کردند. در طول این سال‌ها فرمول یک به شش کلی تغییر کرده. این فرمول در تابستان ۹۷ حدود یک به هفت بود و تابستان پارسال صاحبخانه‌ها با نسبت یک به ۹ رهن خانه را محاسبه می‌کردند.

امسال این نسبت تا یک به ۱۰ افزایش پیدا کرده و تقریبا باید فرمول‌های قبلی را فراموش کنیم. یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد و طبق فرمول جدید رهن کامل حدود دو میلیون و ۱۰۰هزار تومان به ازای هر متر مربع محاسبه می‌شود.

با این حساب مستاجران برای یک متر واحد مسکونی حدود یک میلیون تومان پول پیش و ۳۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند. مثلا یک خانه ۱۰۰ متری به طور میانگین ۱۰۰ میلیون پول پیش و سه میلیون تومان اجاره ماهانه احتیاج دارد.

مشهد؛ اجاره متری ۶ هراز و ۵۰۰هزار تومان

نسبت اجاره و خرید خانه در مشهد امسال تقریبا یک به ۹ است. آخرین آمار از قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در مشهد نشان می‌دهد عموما قراردادها با قیمت متری چهار میلیون و ۱۰۰هزار تومان امضا می‌شوند.

مقایسه قیمت خرید و آخرین آمار اجاره خانه در مشهد می‌گوید نسبت تبدیل این دو حالا یک به ۹ در نظر گرفته می‌شود و این یعنی رهن کامل یک واحد مسکونی، حدود متری ۴۳۰هزار تومان بودجه لازم دارد.

با این حال اجاره ماهانه در مشهد امسال متری شش هزار و ۵۰۰تومان در کنار پول پیش ۲۱۵ تومانی برای هر متر واحد مسکونی است. پنج سال قبل قیمت خانه ۵،۷ برابر رهن کامل بود و اگر همچنان این فرمول برای تایین اجاره در نظر گرفته می‌شد، امسال مستاجران مشهدی باید برای هر متر خانه ۳۶۰هزار تومان پول پیش و ۱۱هزار تومان اجاره ماهیانه پرداخت می‌کردند. اگر صاحبخانه شما هنوز از فرمول قدیمی یک به شش استفاده کند، بعید نیست با چنین ارقامی برا ی اجاره خانه روبه‌رو شوید.

اصفهان؛ اجاره متری ۵ هزار و ۷۰۰تومان

مبلغ اجاره خانه و قیمت مسکن در اصفهان بیشترین اختلاف را نسبت به دیگر شهرها دارد. صاحبخانه‌ها در این شهر نسبت قیمت به رهن خانه را یک به ۱۸ در نظر می‌گیرند. پنج سال پیش زمانی که خانه در اصفهان متری یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود، صاحبخانه‌های اصفهانی رهن کامل را با فرمول یک به ۹ حساب می‌کردند و این نسبت در طول پنچ سال گذشته دو برابر شده است.

این یعنی حالا که قیمت خانه در اصفهان حدودا متری هفت میلیون تومان است، رهن کامل متری ۴۰۰ هزار تومان بودجه می‌خواهد. مستاجرها هم برای هر متر مربع واحد مسکونی باید حدود ۲۰۰ هزار تومان پول پیش و ماهانه پنچ میلیون و ۷۰۰هزار تومان اجاره کنار بگذارند.

با در نظر گرفتن این ارقام و متراژ خانه‌ای که می‌خواهید اجاره کنید، می‌توانید مبلغ پیشنهادی صاحبخانه را با عرف بازار مقایسه کنید. اگر صاحبخانه همچنان بخواهد از فرمول‌های قدیم برای تایین اجاره خانه‌اش استفاده کند، احتمالا برا ی هر متر ۳۶۰هزار تومان پول پیش و ماهانه ۱۰هزار تومان اجاره را پیشنهاد خواهد کرد.

کرج؛ اجاره متری ۹ هزار و ۷۰۰ تومان

فرمول تعیین رهن و اجاره از روی قیمت خانه پنج سال پیش در کرج حدود ۱ به ۴،۵ بود. یعنی وقتی یک متر مربع واحد مسکونی یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود، آن را به ۴،۵ تقسیم می‌کردند تا مبلغ رهن کامل خانه به دست بیاید.

بررسی اطلاعات بازار مسکن در طول پنج سال گذشته نشان می‌دهد حالا این نسبت تغییراتی داشته و صاحبخانه‌ها برای تبدیل قیمت خانه به رهن کامل از نسبت یک به ۹ استفاده می‌کنند. با این حساب حالا که قیمت مسکن در کرج متری شش میلیون تومان است، رهن کامل خانه متری ۶۷۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید خانه را اجاره کنید، باید بعد از استفاده از نسبت یک به ۹ برای پیدا کردن مبلغ رهن کامل، آن را به ودیعه و اجاره تبدیل کنید.

آخرین اطلاعات بازار مسکن کرج نشان می‌دهد در حال حاضر اجاره واحد مسکونی در این شهر متری ۳۴۰ هزار تومان پول پیش و ۱۱هزار تومان اجاره ماهانه احتیاج دارد. اگر قرار بود نسبت یک به ۴ که مربوط به سال‌ها پیش است، همچنان مورد استفاده قرار بگیرد، اجاره خانه در کرج متری ۶۵۰ تومان پول پیش و ۲۰ هزار تومان اجاره ماهیانه لازم داشت.

شیراز؛ متری ۶ هزار و ۷۰۰ تومان

قیمت مسکن در شیراز بر اساس آخرین آمارها به حدود پنج میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است. پنج سال پیش صاحبخانه‌های شیرازی با نگاهی به قیمت خانه‌شان، آن را بر عدد شش تقسیم می‌کردند و با این نسبت رهن خانه محاسبه می‌شد.

حالا نسبت یک به شش برای تبدیل قیمت خانه به رهن کامل تغییر کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد تابستان امسال باید از نسبت یک به ۱۲ در این شهر استفاده کنیم. حالا که یک متر خانه در شیراز پنج میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌ارزد، این یعنی برای رهن کامل متری ۴۶۰هزار تومان مناسب به نظر می‌رسد و مستاجرها به ازای هر متر مربع واحد مسکونی ۲۳۰ هزار تومان پول پیش و شش هزار و ۷۰۰تومان اجاره ماهانه پرداخت می‌کنند.

اگر قرار بود همچنان از نسبت یک به شش در این شهر استفاده شود، حالا ارقام ودیعه و اجاره مسکن در شیراز باید دو برابر یعنی متری ۴۶۰هزار تومان پول پیش و ماهانه ۱۳هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شد. اگر صاحبخانه‌تان از تغییرات معادلات بازار مسکن خبر نداشته باشد. بعید نیست موقع تمدید قرارداد با چنین ارقامی روبه‌رو شوید.

تبریز؛ اجاره متری ۶ هزار و ۸۰۰تومان

نسبت یک به شش برای تبدیل قیمت خانه به رهن کامل خیلی وقت است که دیگر جایی در بازار مسکن تبریز ندارد. این نسبت مربوط به سه تا پنج سال پیش است و این روزها جای خود را با نسبت یک به ۱۱ عوض کرده است. حالا با تعیین مبلغ رهن و اجاره بر اساس مظنه مسکن یک منطقه در شهر تبریز باید از نسبت جدید استفاده کنیم.

آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در تبریز حدود متری پنج میلیون تومان است و با تقسیم این رقم به عدد ۱۱ میتوان نتیجه گرفت برای رهن کامل خانه ۴۵۰هزار تومان به ازای هر متر مربع بودجه لازم داریم. همچنین مستاجرها تابستان امسال برای اجاره کردن یک واحد مسکونی باید بهطور میانگین متری ۲۲۵هزار تومان پول پیش و ماهانه شش هزار و ۸۰۰ تومان اجاره کنار بگذارند.

کسانی که همچنان از فرمول قدیمی یک به شش برای تعیین مبلغ رهن و اجاره استفاده می‌کنند، بعید نیست نرخ‌های دوبرابری برای مستاجرها پیشنهاد کنند.

قم؛ اجاره متری ۵ هزار و ۲۰۰تومان

صاحبخانه‌های قمی سال‌های گذشته برای تعیین مبلغ رهن و اجاره از روی قیمت خانه‌شان، از نسبت یک به هفت استفاده می‌کردند. با افزایش قیمت مسکن در دو سال گذشته این نسبت تغییر کرد و حالا باید از یک به ۱۲ برای تبدیل قیمت خانه به رهن کامل استفاده کرد.

آخرین آمارها می‌گوید قیمت مسکن در قم به متری چهار میلیون تومان رسیده و توجه به نسبت یک به ۱۲، رهن کامل یک خانه متری ۳۵۰هزار تومان بودجه نیاز دارد. همچنین مستاجرها باید برای تمدید قرارداد یا اجاره خانه جدید، متری ۱۷۵هزار تومان پول پیش و پنج هزار و ۲۰۰ تومان ماهانه اجاره بدهند.

صاحبخانه‌هایی که همچنان به فرمول قدیمی یک به هفت در این شهر پایبند مانده‌اند و خیال راه آمدن با تغییرات بازار مسکن را ندارند، امسال برای هر متر خانه‌شان ۲۷۰ هزار تومان پول پیش و هشت هزار تومان اجاره ماهانه می‌خواهند.