قیمت مسکن در سال ۹۹ فراز و نشیب هایی را تجربه کرد اما شرایط در سال ۱۴۰۰ به چه صورت خواهد بود؟

 

کارشناسان و مسئولان پیش بینی های مختلفی درباره وضعیت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ انجام داده‌اند. برخی معتقد به آینده روشن و کاهش قیمت ها در سال ۱۴۰۰ هستند اما برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که بازار به ثبات می‌رسد و حالت تعادلی پیدا می‌کند. در ادامه این پیش بینی ها را به صورت خلاصه آورده ایم. .

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی: با همه سیاست‌ها و رویکردهایی که مجموعه حاکمیت در نظر گرفته است هیچ دلیلی ندارد که ما با افزایش قیمت‌ها مواجه باشیم. باید اجازه بدهیم شرایط کشور در شرایط معمول و متعادل حرکت کند. از التهاب‌آفرینی و جوسازی‌هایی که موجب می‌شود در بازار التهاب ایجاد شود و قیمت‌ها را به سمت کاذب سوق دهد، جلوگیری کنیم و این فرضی بر همه است. در سال ۱۴۰۰ نهضت خانه‌سازی که در سال جاری ایجاد شد، تداوم می‌یابد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با آمدن یک رییس جمهوری که دیدگاه خوبی نسبت به مسکن داشته باشد، شاهد روزهای بهتر در این بخش باشیم. البته باید توجه داشت دادن شعار در مورد مسکن با داشتن دیدگاه در این بخش متفاوت است بنابراین امیدواریم شاهد اجرای برنامه ها و مصوبات واقعی در بخش مسکن باشیم. بر اساس تجارب صنف مشاوران املاک باید به آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ خوشبین بود زیرا سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی در بخش مسکن خواهیم بود از این رو فکر میکنم حجم رکود بازار کاهش یافته و خریداران به بازار مسکن بازگردند. وی توصیه کرد کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند از فرصت پیش رو برای خرید مسکن بهره گیرند.

سید محمد مرتضوی، کارشناس اقتصاد مسکن: نزولی شدن قیمت آپارتمان های کلید نخورده در سال ۱۴۰۰ محتمل است اما آپارتمان هایی که اکنون در حال ساخت است ریزش قیمت خاصی در پیش ندارند.

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران: اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور تولید شود، بازار مسکن به تعادل می رسد. طرح‌های دولت اگر منجر به عرضه کافی واحد‌های مسکونی مورد نیاز جامعه شود قطعا اثرگذار خواهد بود. پیش بینی می‌شود در بازار سال ۱۴۰۰، شاهد تثبیت قیمت‌ها باشیم البته احتمال کاهش نسبی قیمت‌ها هم وجود دارد.

علی پورخنکداری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: معتقدم با توجه به طرح‌های مجلس و اقدام نظارتی نمایندگان بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ به ثبات رسیده و شاهد کاهش قیمت ملک خواهیم بود.

فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن: در سال جدید سرمایه گذاری واقعی از طرف بخش خصوصی افزایش می یابد و به جز بخش مسکن، محمل دیگری برای سرمایه گذاری وجود ندارد. بنابراین اقتصاد مسکن در سال ۱۴۰۰ بزرگتر از سال ۱۳۹۹ و شاید بزرگتر از هفت سال گذشته باشد. یکی از نشانه های این رشد وعده پرداخت ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت است که از سوی بانک مسکن اعلام شده و می تواند رغبت سرمایه گذاری در بخش مسکن را افزایش دهد. امیدواریم خروجی آن به احداث سرپناه برای متقاضیان واقعی منجر شود.

کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد توسعه: بازار مسکن ایران هیچ‌یک از خصایص بازار مسکن واقعی را ندارد و به یک بازار رانتی تبدیل شده است و بر همین اساس باید گفت که پیش‌بینی چنین بازاری ممکن نیست و با تکیه بر علم اقتصاد نمی‌توان آینده ساخت‌وساز مسکن را تحلیل کرد. قفل‌شدگی بازار مسکن مانع از این می‌شود که ما امیدی به بهبود اوضاع ساخت‌وساز مسکن در آینده داشته باشیم و شاید بهتر باشد که بگوییم در این شرایط نمی‌توان این بازار را از هیچ بعدی تحلیل کرد.