محمود محمودزاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان تصریح کرد: قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم در بخش خانه های خالی، با دو هدف مورد تجدید نظر نمایندگان مجلس قرار گرفت و پنجم آذر ماه ۹۹ به تصویب نهایی رسید و برای مراحل بعدی ابلاغ شد.

او افزود: هدف نخست از اجرای این قانون شناسایی واحدهای خالی و هدف اصلی آن ، شناسایی وضعیت  سکونت همه هم میهنان است .

این مقام مسئول گفت: برای در اختیار داشتن ابزار برنامه ریزی مسکن ، باید تمام سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مستاجر یا مالک، مشخصات تمام املاک مورد مالکیت خانوار را در سامانه درج کنند.

او افزود: یک واحد به عنوان محل سکونت خانوار تلقی می شود و هر خانوار یک واحد هم در شهر دیگر به عنوان اقامتگاه فرعی می تواند داشته باشد.  اگر افراد بیشتر از این تعداد واحد داشته باشند و بیشتر از ۱۲۰ روز در سال خالی باشد،  مشمول این قانون و پرداخت جرائم مالیاتی در نظر گرفته شده، می شوند.

محمودزاده تصریح کرد: هر نوع ملکی با هر کاربری باید در سامانه ملی املاک درج شود تا این سامانه به عنوان بانک اطلاعاتی قابلیت برنامه ریزی برای برنامه ریزان کشور داشته باشد.

او تاکید کرد: ثبت نکردن و ثبت مشخصات اشتباه املاک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی به دنبال دارد.در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه ، مالیات بر خانه خالی برای ملک در نظر گرفته می شود که برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود.

محمودزاده بیان کرد: هدف وزارت راه و شهرسازی  از اجرای این قانون ، عرضه واحدهای مسکن به بازار اجاره و فروش مسکن است.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ همه مالکان واحد های مسکونی باید مشخصات همه واحد های خود را در سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir ثبت کنند.